Motory 1.8 16V..díl IV..Jak ji ladím...

Zde popíšu svoje útrapy s 1.8mou.

Jako tvor věčně nespokojený s výkonem jsem si původně myslel, že Stilo s motorem 1.8 a 133PSy mi bude na normální ježdění stačit. Bohužel nestačilo:)

Proto jsem študoval rozdíly mezi Alfí a Fiatí 1.8 a začal jednat.

- Instalovány byly vačky z 2l TS motoru

- byl namontován přizpůsobený svod bez katu ze 145tky

- 54mm potrubí od svodu po plněprůchozí koncový tlumič.

- lehká úprava hlavy (vyčištění od nedostatků odlitku, úprava splitteru v sacích kanálech, tvary na ventilech a sedlech)

- pro lepší chlazení oleje nainstalován olejový chladič (výměník voda olej vyhozen, protože tekl) vývody pro výměník nejprve zaslapeny, pak díly, kde vývody jsou (termostat a trubky z hlavy) nahrazeny kousky z Alfy 147 ECO

To motoru na chvíli pomohlo, hlavně oblasti "Closed Loop". Nahoře to zřejmě bylo chudý a občas to vypadalo, jako bych táhnul káru - usuzuju dle doby otevření vstřiku 15,4ms od 4500 až  k omezovači..tj, maximální možný časdoby otevření vstřiku 15,4ms odpovídá 80% duty cycle při cca 5100ot/min... Určitě by se hodily větší vstřiky, případně regulátor tlaku paliva a doštelovat...

S tím jak motor čím dál víc neustále žral olej jsem měl v hlavě několik variant jak si výkonově přilepšit a zbavit se problému:

1) vyměnit auto (chtěl jsem Abartha, ale nechci selespeed, a Abarth je dost těžší, což je další -)..u coupe to znamená jít nejméně do 20V, nebo Turbíček.

Já řešil i fakt, že mam auto vychytaný od různejch neduhů, který bych musel znova vychytávat (což by byly další vyhozený peníze) a těžko bych sehnal stejnou/takto vysokou výbavu (ty auta prostě nejsou :))

2) vyměnit motor za jinej 1.8 + přeházet komponenty na zvýšení výkonu

3) vyměnit motor a začít do toho foukat, maximálně cca 0,6/8bar. Zde jsem měl už sepsán seznam komponent (viz. předchozí "článek), který bych potřeboval, ale zavrhnul jsem to z nemožnosti pořádnýho doladění ECU. Své v současnosti by asi udělala i STK a Emise, kde by to při posuzování úprav určitě poznali -podle vrtule na vejfukovým svodu, že to je upravený:)..zápis do TP přes DEKRU by se asi nekonal, jalikož tamní testování by nebylo nejlevnější:)

4) Zvednout objem.

Jelikož motor 1.8 patří do "stavebnice" motorů, dají se díly s drobnými úpravami kombinovat. Tato myšlenka mi dlouho ležela v hlavě a nakonec jsme se ji rozhodl díky nejmenšímu množství následných problémů s úřady a díky použití OEM dílů realizovat.

Kombinací seriových dílů se dá získat několik variant objemů.

1747 - serie

1970 - 83mm vrtání/91mm zdvih (Písty a klikovka Z 2L TS, případně písty ze Stila Abarth/Lancia Kappa 2.4 )

1957 - 83mm vrtání/90,4mm zdvih (Písty 2L TS, klikovka z JTD s malým uložením 53mm..většina ale má 60mm, proto pozor při hledání po vrakáčích:))

1910 - 82mm vrtání/90,4mm zdvih (parametry jako 1,9 JTD..Písty z 20V/VT s kompresní výškou 32mm, upravené pro dosažení potřebné komprese, Klika JTD, seriové ojnice)

1910 - 82mm vrtání/90,4mm zdvih (jako nahoře, jen seriové 1.8 písty výškou 36,15mm, Klika JTD, ojnice s délkou 141,15-dělané na zakázku).

Pak tu jsou kombinace např. vyvrtat blok na 84mm pro použití upravených pístů ze starého 2l 16V - to vyžaduje snížení pístu o cca 2mm - dle plánovaného/dostupného těsnění a požadovaném kompresním poměru (ty písty mají cca 38-39mm kompresní výšku a dost silný dno na kouzlení s kompresí), vytvoření zápichů pro ventily (nic těžkého pro dobrého nástrojaře) a použití ojnic s okem pro čep 22mm(20VT). Celkový objem by byl 1833ccm.

Jelikož se pohybuju i v požárním sportu, tak můhu říct, že tam platí každej ccm objemu motoru stříkačky navíc se počítá a sem se to dá v pohodě přenést... 86ccm není moc, papírově cca 3-5kW a necelých 10Nm, v provozu je ale užitečný minimální nárust :). Poměrně levná varianta (3000,- vyvrtání bloku, cca to samé úprava pístů -dobrej známej to udělá i levněji :))

Vzhledem k hmotnosti (a  trochu jiného příslušenství -např držáky polosy, klima, altíku..) jsem zavrhnul variantu přeskládání 2l TS bloku do auta... přecijen cca 15kg navíc, neužitečný hmoty (vyvažovačky a nálitky na bloku), nutnost vyrávět záslepky po vyvažovačkách atd.. . Našel jsem vhodnej 1.8 blok, ten odvezl na vyvrtání na 83mm a dál plánoval.

Rozhodl jsem se jít co nejjednodušší cestou a jít do varianty 1957ccm. JTD klikovka má totiž malej průměr vývažků, a jde na ni bez úprav nasadit trigger Hitachi z 1.8my. Bohužel sehnat takovou JTD kliku není lehký a nakonec se mi ji nepodařilo sehnat v dobrém stavu, takže přišla na řadu varianta 1970ccm, kde už je lepší výběr.

-Písty ze Stila Abarth byly upraveny dodatečným vyvrtáním 6ti otvorů v drážce pro stírací kroužek. Tím bych měl vyřešit spotřebu oleje.

-Ojnice seriové-nemám důvod měnit

-Klikovka - 2l TS, nakonec musela být upravena pro montáž malého triggeru z 1.8my. /prva 2l triggeru nepřicházela v úvahu, klika s ním se prostě v bloku neotočí a pokud ano, bylo yb třeba asi o 5 mm vysadit ven snímač otáček.

- kvůli nárustu MK jsem zvětšil spojku - setrvák z 20VT, přítlačák z Dedry integrale a lamela 230mm (serie má 215mm)..komponenty seriové, neupravené (zde záleží je na chuti úpravce..)

Klikovku, setrvák a řemenice jsem poslal jako kompelt na vyvážení - přecijen, úběr materiálu z vývažku klikovky byl poměrně velkej, setrvák byl tak z jiného auta...

Když jsou tyhle věci doma, tak je třeba vyřešit problém - s klikovkou, ojnicema a pístama vsazenejma do bloku nejde otočit:) Problém je zakořeněn v menší klikové skříni oproti 2l, který má větší boční vychýlení ojnice. Je tedy třeba frézovat ve spodní části válců odlehčení velké tak, aby tam prošla ojnice s rezervou aspoň 1.5mm.Já frézoval poměrně hodně (asi 5mm) a může se to lišit podle bloku a zvolené objemové varianty - zde upozornímm -kontrolujte taky možnou kolizi pístu s blokem a ostřiky pístů kolem DU..někdy to nevychází.

Pak to ideálně za použití nových komponent jako šály, kroužky a těsnění složíme, přeskládáme zkontrolovaný balast (držáky, sací koš, vanu, pumpu...) z normální 1.8 a spodek motoru je hotov:) píše se to hezky, ale chce to dodržovat nějaký standarty - čistotu dílů a prostředí, nekoulet motor na zemi/ponku,  ale mít ho ve stojanu,všechno alespoň 2x měřit, atd...

Pokud takto postavený spodek motoru zavřeme seriovou hlavou s TS vačkama, lze očekávat výkon kolem 150PS+ a 180Nm dle dosaženého KP, pokud se podaří uspokojivě vyřešit a doladit dodávku paliva. Jakékoliv další vylepšení přináší výkonový nárust a pro zajímavost- na světě už jezdí Punto HGT s motorem 1910ccm , KP 10,6:1 a seriovými 1.8l vačkami s výkonem 150-155P - Nárust díky vyššímu kompresnímu poměru a špičkové úpravě hlavy. - a rezervy tam určitě ještě jsou ve vačkách. To už jsou pěkná čísla a nenáročnému uživateli v coupe/barchettě/puntuHGT/ a jiných mohou třeba stačit :)

V mém případě bude krom oproti zmíněnému Puntu 60ccm vyššího objemu motor "navíc" vyšperkován  TS vačkami, spočítaným KP 10,9:1, takže výkonově budu minimálně stejně...

zde je první dávka fotek, jak je postupně doluju z telefonu..

http://hno3.rajce.idnes.cz/Stavba_2l_z_1.8my

tbd....