KERAMIKA BRZDY

  • Jan Paukovic20VT
    Tak parada us sem to do ty hlavy nasipal a sem presvetcen ze pujdou.
  • Honza
    převzato ze stránek TypeR.cz ....a já osobně slova autora (mimochodem majitel velmi vyšperkované a rychlé CTR), potvrzuju...

    http://typer.cz/forum/viewtopic.php?f=9&t=20

    "Docela s úsměvem naslouchám debatám o nemožnosti používání závodních brzdových materiálů v běžném provozu, obzvláště pikantní jsou témata, jak ty destičky za studena nebrzdí, jak to někdo neubrzdil díky nim o 20m :lol: a podobně. Myslím si, že je doba na to, se trosku podívat pod pokličku a říct si, jak to vlastně je. ;)

    Podívámli se na své brzdy teď v zimě, jsem vlastně už odepsaný, protože na přední nápravě najdeme závodní destičky Ferodo DS3000, které tam zůstali od posledního ježdění na okruhu v Mostě v září. Přesto Ti z Vás, co jsem je v poslední době vezl určitě neřeknou, že by auto špatně brzdilo, ani když jsme se studeným autem zrovna vyjeli. Jak to tedy s těmi závodními materiály je?

    Vynecháme teď část "péče o sportovní a závodní destičky" ačkoli špatné zajetí brzdových destiček (zejména závodních) přímo ovlivňuje brzdný účinek. Vynecháme i situace, kdy jsou používané naprosto nevhodné materiály ať již svou charakteristikou nevhodné k použitým brzdovým kotoučům, nebo nevhodné jen k tomu, co od nich očekává majitel. Není to úplně jednoduché téma a z toho důvodu je zase potřeba při výběru volit individuální přístup k uživateli, což je zase na samostatný článek.
    Vrátím se tedy k původní myšlence, brzdí nebo nebrzdí závodní destičky za studena, případně v zimě? Určitě jste taky slyšeli větu "závodní destičky za studena (vůbec) nebrzdí". Největší paradox je, že to říkají většinou lidé, kteří s tím nemají žádnou zkušenost a jejich vrcholem brzdného účingu jsou Feroda Premier :o).
    Pokud se použije vhodný materiál závodních destiček v kombinaci s vhodným materiálem brzdových kotoučů (od toho jsme tady, abychom Vám poradili), tak to není až tak špatné. Je třeba podotknout, že univerzální destičky, brzdící optimálně v zimě za studena a součesně v parném létě po hodinové jízdě na okruhu, prostě neexistují a vždy je třeba zvolit nějaký kompromis.
    Věta "závodní destičky za studena nebrzdí" pochází z automobilového sportu a pokud jí uslyšíte z úst závodníka, měl na mysli situaci, že rozdíl brzdného účinku za "studena" a za "tepla" je tak velký, že se dá z nadsázkou opravdu říci, že za studena to vůbec nebrdilo. Pokud bychom však srovnali brzdný účinek těchto brzd za studena se sériovými, není ten rozdíl nijak moc odlišný (pokud tedy zrovna neuvažujeme extrémní závodní materiál).
    Pokud však chceme používat závodní materiály, je třeba dodržovat určitá pravidla. Správně destičky zajet (každý výrobce má na zajetí jiný postup), při jízdě po dálnici, za mokra a za studena si přibrzdit o něco dříve, abychom si brzdy předehřáli a dovolili jim využít svůj potenciál. Není to nic složitého a dá se pak na závodních destičkách celkem úspěšně jezdit celou zimu. Proto bych se těchto materiálů osobně nebám, jen je potřeba určité sebekázně. Pokud chci jen jezdit "normálně" použiji prostě jen destičky se sportovní charakteristikou a nemůsím na nic myslet.

    Závěrem chci ale podotknout, že je naprosto zbytečné volit pro sebe brzdové destičky jejichž maximální výkon nikdy nevyužívám jen proto, abych byl zajímavý. :o( Je rozumější si prostě vybrat nebo si nechat poradit, aby brzdy byli přesně takové, jaké si představujete. Budete mít z nich daleko lepší pocit, budete se cítít jistěji a navíc určitě ještě ušetříte, neboť čím více nekompromisní závodní materiál, tím více peněz na jeho pořízení."


    a já ještě dodám - stačí se podívat na charakteristiku daného obložení. Každej lepší výrobce zveřejňuje grafy, kde je znázorněno jakej součinitel tření při jaký teplotě danej materiál má...a po pravdě rozdíl závodní vs. seriový detsičky je podle těch grafů v běžnejch teplotách minimální, za vysokých teplot ( cca přes 500°kdy už seriovýmu obložení ten součinitel znatelně padá pod přijatelnou mez - 0,35, naproti sportovní a závodní obložení si drží hodnoty kolem 0,4-0,6 i při teplotách přes 500°C do cca 700, kde už to zas nezvládají běžné kotouče...

    Proto nastupuje keramika a kompozitní materiály...Pochybuju ale že se s běžným kotoučem dostaneš na teplotu 600°C (pokud teda nebudeš hodně a hodně dlouho kravit na okruhu..)
  • Tlama
    Metud to nebyla reakce na tebe...jen přemýšlím nahlas -)
  • Tlama
    spíš bych od keramického povrchu očekával větší životnost než normální desky a samo větší brzdný ůčinek hlavně při ostrém brždění a vysoké teplotě kotoučů
  • Jan Paukovic20VT
    No hlavne to tam pisou ze nebude neco jsem si otom precet pisou setrny ke kotoucum koukni na www.sportovniautodoplnky.cz tam si to najdi a uvydis sam jen jsem chtel vjedet nejaky skusenosti a jestly je to pravda co tam pisou.
  • Coupe20VT PLUS :-D
    a hlavně to bude brutálně užírat kotouče...
  • Jan Paukovic20VT
    No na sportovnich autodoplnkach otom ze se museji zahrivat nic nebylo tak nevim.
  • Tlama
    myslím že je to spíše závodní směs...tudíš bude brzdit spíše u ohřátých brzd
  • Jan Paukovic20VT
    Aho zajimalo by me jak funguje keramika v destickach jestly se musi zahrat nes zacne brzdit nebo jestly funguje naprosto normalne jako klasicka smes.