TLUMIČE

  • Ravel
    FC 1,8 16V, pneu. 205/50 R15, huštění P/Z: 2,5/2,2. 2 osoby + 30 kg v kufru.
    Je zřejmé, že pokud není FC plně naložené (tj. 4 osoby a plný kufr), je rozumné nechat huštění ZN 2,2.
  • Ravel
    FC 1,8 16V, pneu. 205/50 R15, huštění P/Z: 2,5/2,2. 2 osoby.
  • Ravel
    FC 1,8 16V, pneu. 205/50 R15, huštění P/Z: 2,5/2,2. 1 osoba.
    Srovnejte s prvním grafem, kde je obdobně zatížené FC s huštěním ZN 2,4.
  • Marcel 8Vritmo,20Vkappa
    no to jsem rád že je na tom ten zadek u AR75 tak dobře, plánuju jeden projekt se 75kou a tak se v zadní nápravě hrabat nebudu :-)
  • Ravel
    Tuhá náprava systému De-Dion, kterou používaly Alfy před nástupem předního pohonu, má s tuhou zadní nápravou Žiguli pramálo společného.
    Obecně má klasická tuhá náprava jedinou vážnou nevýhodu, a to velkou neodpérovanou hmotu, která způsobuje odskakování kol na nerovné vozovce. Jinak kinematicky je to jediné zavěšení, které při propérování ani náklonu nemění rozchod kol a i při náklonu zachovává kolmou polohu kola k vozovce.
    Konstrukce poháněné tuhé nápravy De-Dion slučuje výhody tuhé nápravy a nezávislého zavěšení kol, protože rozvodovka (v případě AR i brzdy) je umístěna na karoserii, tedy je součástí odpérovaných hmot.
    Zadní náprava AR, vedená dlouhými šikmými rameny spojenými do jednoho bodu a příčně ustavená Wattovým přímovodem má navíc ideální kinematiku jak při přímé jízdě tak v zatáčce (vlivem náklonu se zadní náprava natočí do zatáčky a vozidlo stabilizuje obdobně jako ZN GTV).
    Další výhodou je, že pól klopení nad ZN je přibližně ve výšce středů kol, na rozdíl od nezávislého zavěšení s pólem klopení zhruba v rovině vozovky. Díky tomu se vozidlo méně klopí i bez silných příčných stabilizátorů. Osa klopení celé karosérie je šikmá (u nezávislého zavěšení vpředu i vzadu je přibližně vodorovná v ose vozovky) a vozidlo jako celek je stabilnější při brzdění.
    Toto řešení je však bohužel drahé a prostorově náročné.
  • Marcel 8Vritmo,20Vkappa
    a co ta zadní náprava,není to ku škodě věci? Je to skoro jako tuhá žigulácká jen se tak netváří :-(
  • Ravel
    Lepší podvozek, než měla AR75 (a také mj. původní GTV atd.) ještě nikdo nevymyslel.
  • Marcel 8Vritmo,20Vkappa
    tahle měření mě moc zajímají, můj dobrej kamarád říkává: "umíme udělat všechno co umíme změřit" a něco na tom bude.

    Jak by si v různých situacích stála třeba AR75 která je transaxl?
  • Ravel
    Pro doplnění, Bravo II, pneu 205/55 R16, obsazení dvěma osobami.
  • sebo 1.8 16V
    Raven
    asi by si musel mat male "kolečko" vnútri auta upravovať čo od auta chceš .Ako je to v dnešnej dobe na lepších MTB na riadidlách keby sa niekto smial že porovnávam kolo z autom tak za dobru vidlu na MTB za 500euro nieje nič zvláštne .U auta keby mal dat niekto 1000euro už bude rozmýšľať .
    Podla mňa z FC za normálny peniaz nik neurobí aj športiak aj "mestské" vozidlo bez regulovateľných tlmičov
  • Ravel
    Honzo,
    to co píšeš, je přesně to, čeho jsem se chtěl vyvarovat. K testům tlumičů jsi skeptický, protože v jakémsi testu Autokelly (nevíme v čem spočívá), Tvoje vytuněné auto nevyšlo tak, jak jsi zřejmě předpokládal.
    Metodika Eusama vznikla právě proto, že ostatní způsoby hodnocení tlumičů na vozidle jsou v podstatě k ničemu. Eusama je Evropské sdružení výrobců tlumičů (EUropean Shock Absorbers Manufactures Association), tak snad o tlumičích něco vědí.
    Při měření metodikou Eusama se vyhodnocuje minimální dynamická síla mezi pneumatikou a podložkou v rozsahu 25-0 Hz (100% je statické zatížení), takže se simuluje reálné buzení kol od vozovky.
    Výsledek se podle mé zkušenosti dobře shoduje se skutečným chováním auta na silnici.
    V rozsahu vlastní frekvence odpérovaných hmot do cca. 5 Hz je FC přiměřeně zatlumené. To odpovídá bezproblémovému chování na dobrém povrchu. V rozsahu 15-20 Hz je pro nezatížené FC zadní náprava přetlumená a na nerovné silnici docházi ke ztrátě stability (viz. např. téma Tak jsme dojezdili). Na níže uvedeném grafu je tento efekt ještě zdůrazněn huštěním zadních kol na 2,4 (t.j. pro plně naložené FC). Se zvyšujícím se zatížením zadní nápravy se situace zlepšuje, grafy časem doplním (někdo tady psal, že v kufru vozí subwoofer).
    Je zřejmé, že zadní náprava částečně zatížené Bravy je na tom podstatně lépe a ve skutečnosti na hodně rozbité okresce Brava kupátku v zatáčkách ujede.
    Analogicky na okruhu bude nejlepší Ferrari nebo Lambo, v běžném provozu Aston-Martin nebo Maserati, ale na rozbité silnice je všechny vypráská Myšák EVO.
  • Honza
    čoveče, k těmhle testům jsem docela skeptickej...

    byl sem u nás na měření (byla to ta mobilní stanice, jak dělaj akce třeba pro auto kelly..)s čerstvě udělaným podvozkem na stilu (nové zkrácené tlumiče Weitec ve předu, bilstein vzadu, pružiny Novitec -45/-35mm, ramena, uložení stabíku atd...) a odjížděl sem pln dojmů.
    Soused-jinač i provozovatel toho zařízení se drbal na hlavě, protože věděl co tam mam a výsledky tomu neodpovídali..

    záznam z měření někde mam, pošlu ho až ho najdu hodnoty si nepamatuju je to přes půl roku
  • Ravel
    Thore,
    jestli jsi z Prahy nebo okolí, tak se na jaře ozvi a můžeme to zkusit doladit.
    Já ještě někdy chci změřit FC s různým huštěním (zejména ZN) a zatížením. Až to budu mít, tak to sem zase dám.
  • Honza
    kyb tlumiče semměl rok a špatný..po roce šli z auat a nasadil sem weitec (na obalu vyraženo KW..)
  • Thor
    Ravele hodnotná práce, super.
    Mám auto již zazimované, ale na jaře to nechám změřit.
    Konfigurace - eibachy pružiny, KYB Gas-a-just tlumiče vzadu. Seriová kola a 20vt. Auto rukou nezhoupneš. Při nízkých rychlostech paráda, ale při vyšší :-) rychlosti žádná slavnost, hlavně ve špatně klopené zatáčce.
    Bylo by dobrý to rozumně odladit.
  • Ravel
    Fiat Brava 1,2 16V, r.v. 1999, 250.000 km, 2 osoby, tlumiče Kyaba, přední 120.000 km, zadní 60.000 km, pneu 185/60 R14, huštění P/Z 2,2/2,2.
  • Ravel
    Domnívám se, že problematika tlumičů pérování si zaslouží vlastní téma.
    Ještě jednou tedy záznam z měření tlumičů FC 1,8 16V obsazeného řidičem, pneu 205/50 R15, huštění P/Z 2,5/2,4.
    Dynamická síla je udávaná v % statického zatížení (Eusama). Na protokolu jsou uvedeny hmotnosti připadající na jednotlivá kola: LP 449 kg, PP 430 kg, LZ 263 kg, PZ 227 kg.
    Hodnoty Eusama pro přední tlumiče 67% a 62%, pro zadní tlumiče 17% a 16%.

    Rád bych, kdyby se tady podařilo postupně shromáždit konkrétní poznatky o tlumičích, ne pojmy a dojmy typu JPP (jedna paní povídala). Třeba z toho časem něco vyplyne.